Czym jest chargeback?

Chargeback (obciążenie zwrotne) to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty w imieniu klienta. Mechanizm ten ma na celu ochronę konsumenta. Procedurę zapoczątkowuje posiadacz karty kontaktując się ze swoim bankiem. Jeśli klient uważa, że zakupione towary lub usługi były niezgodne z umową lub zauważy na wyciągu z karty transakcje, których nie rozpoznaje - może zażądać zwrotu środków w postaci chargebacku.

Kiedy można skorzystać z procedury chargeback?

  • klient nie otrzymał części lub całości kwoty wypłacanej z bankomatu
  • pojawiła się rozbieżność między poprawną kwotą (lub walutą) transakcji a tą, która została zapłacona
  • transakcja została rozliczona więcej niż jeden raz
  • transakcja została rozliczona w innej kwocie lub walucie niż klient zaakceptował w momencie jej dokonania
  • opłacona przy użyciu karty usługa lub produkt nie zostały dostarczone
  • akceptant przesłał rozliczenie transakcji, która została uprzednio anulowana
  • klient próbował zapłacić za towar lub usługę przy użyciu karty, jednak transakcja się nie powiodła i klient zapłacił za towar czy usługę w inny sposób. Mimo tego karta została obciążona nieudaną transakcją
  • klient został obciążony (np. przez hotel lub wypożyczalnię) za usługę, której nie zamawiał
  • dostarczono zamówiony towar, ale był on uszkodzony
  • zakup został zwrócony, ale nie dokonano zwrotu pieniędzy

Jak efektywnie zareklamować transakcję?

Wystarczy jeden telefon na naszą infolinię by złożyć reklamację, w następstwie której bank będzie mógł skorzystać z procedury chargeback.